Комунальний заклад "Любимівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів»
Михайлівської районної ради
Запорізької області
Адреса:72011 с. Любимівка, вул. Леніна,67
Телефон: (0613225352)
Автор досвіду: Надія Володимирівна Хрущ Розвиток пізнавальних інтересів учнів у групі продовженого дня Казковий світ дитинства, до нього доторкнися, Відкрий всю душу дітям та й з ними залишися. Ти вчитель – пам’ятай про це, коли приходить туга. Ніхто з дітей не має знать про ці твої недуги. Ти вчитель – так зростай, живи, підтримуйся, як хочеш. І пам'ятай завжди в житті дитячі гарні очі. Ті, що дивилися на Вас, мов перший раз на сонце. Дай Бог, щоб вогник той не згас у Вас в душі ще довго. ГПД є однією із форм виховання дітей і допомагає організувати найсприятливіші умови для їх відпочинку, навчання і виховання, поєднання навчально-виховної роботи на уроках і позаурочний час. Вона забезпечує, ураховуючи вікові особливості, їх розумовий, моральний, естетичний, фізичний, духовний розвиток, створює умови для організації продуктивної праці, надає можливості для всебічного виявлення і розвитку індивідуальних здібностей, запитів, інтересів дітей. Допомогти дитині сформувати та реалізувати творчий потенціал, соціально адаптуватися, навчити використовувати свій вільний час є одним із головних завдань ГПД Основні завдання групи продовженого дня • організація самостійної роботи учнів із закріплення та поглиблення знань, умінь та навичок, набутих на уроках; • створення умов для формування учнівського колективу та надання допомоги учням у підготовці до уроків та виконання домашніх завдань; • організація індивідуальної, групової та колективної роботи учнів; • організація дозвілля учнів; • формування в учнів ціннісних орієнтацій; • здійснення заходів спрямованих на збереження та зміцнення здоров'я учнів, їх психічний та фізичний розвиток, набуття навичок здорового способу життя; • виховання позитивного ставлення до суспільно-корисної праці; • надання допомоги батькам у вихованні учнів. Організація роботи ГПД у школі • Важливу роль у діяльності ГПД відіграє режим роботи групи, який повинен передбачити: 1) організацію; 2) виконання домашніх завдань для учнів 2 класу тривалістю 45 хв., 3 класу – 1 год. 10 хв. , 4 класу – 1 год. 30 хв., 5 класу – 2 год. 30 хв. ; 3) проведення спортивно-оздоровчих занять для учнів 1 класу – 35 хв., 2-4 класи – 40 хв. , 5 класи – 40 хв. Для відновлення працездатності після навчальних занять у школі перед наступним відповідальним періодом – виконанням домашніх завдань, вихователі ГПД необхідно організувати активний відпочинок. Активний відпочинок дітей у ГПД проводять у трьох основних формах: спортивна година, прогулянка, суспільно-корисна праця дітей на свіжому повітрі. Одним із провідних видів пізнавальної діяльності в умовах роботи ГПД є самопідготовка, метою якої є прищеплення учням навичок самоосвітньої роботи. Це обов'язкові щоденні заняття, на яких школярі самостійно виконують навчальні завдання. Під час організації самопідготовки вихователь повинен враховувати вік школярів, їх самоосвітні можливості. Вільний час – це найскладніший для вихователів етап і одночасно – найцікавіший. Виховні заходи, колективні творчі справи, організація свят, ігри, бібліотечні години, години спілкування – це неповний перелік форм роботи з дітьми у цю годину.
Умови ефективності виховної роботи ГПД з розвитку пізнавального інтересу школярів
Пізнавальна потреба - прагнення до набуття знань, потреба у навчанні як діяльності,під час якої задовольняється пізнавальна активність. До пізнавальних здібностей належать: відчуття, сприймання, увага, пам’ять, мислення, уява. Пізнання неможливе без мовлення та уваги. Учителеві важливо викликати інтерес до змісту навчального матеріалу, пробуджувати цікавість до різних видів діяльності, забезпечувати зв’язок навчального матеріалу із життям, зважати на життєвий досвід дитини, використовувати елементи гри, унаочнення, уважно ставитись до успіхів кожної дитини, бачити в ній неповторну особистість. Створення проблемних ситуацій – один зі шляхів організації навчальної діяльності учнів, що спільно з іншими методами навчання допомагає кращому засвоєнню навчального матеріалу. Пізнавальний процес – провідний мотив навчання. Дослідження довели, що інтереси позитивно впливають на навчання. Відсутність інтересу знижує успішність роботи. Рухливі ігри для фізкультхвилинок 1. «Черепашині біги» – змагання на швидкість, тобто хто з учасників фінішує останнім. 2. «Принц тиші» – учасники стоять (чи сидять) у будь-якому місці. Обраний «принц» навшпиньки підходить до когось і каже «Ш-ш-ш». Учасник іде за ним. Так «принц» збирає всіх. Потім він наказує: «На місця!»- і всі гравці стають(сідають) на свої місця. 3. «Знайди і доторкнися»- знайти і торкнутися предмета з названою ознакою: червоного, дерев'яного, теплого, мокрого тощо. 4. «Плутанка»- один із гравців виходить за двері, решта беруться за руки і заплутуються, можна переступати через руки. Той, хто виходив, повинен розплутати плутанку. 5. «Пройди тихенько» - двом гравцям зав'язують очі. Вони стають одне навпроти одного і руками утворюють «ворота». Решта гравців намагається пройти крізь них дуже тихо, щоб гравці, які їх утворили, не почули. Почувши найменший звук, гравці, які утворюють «ворота», опускають руки і ловлять того, хто проходить крізь них. Спійманий залишає гру. Перемагає гравець. якого не спіймали. 6. «Повернись швидше»- на відстані 8-10 метрів ставлять два стільці. Двом гравцям зав'язують очі, саджають на стільці. За командою вони повинні помінятися місцями. 7. «Мисливець» – на незначній відстані від учнів накреслено лінію. Це - «ліс». Один із гравців – «мисливець» – стоїть на місці та промовляє: «Я іду в ліс полювати і полюватиму на … « зайця». При цьому він робить крок уперед. Робить наступний крок і зазиває іншого звіра чи птаха. І так – до «лісу». Хто не зміг виконати завдання, повертається назад. 8. Віночок» – Учні домовляються, хто буде якою квіткою. Вихователь починає «плести» віночок. Називає квітки по черзі, а учні виходять і беруть одне одного за руки, утворюючи коло – « віночок». Інтерактивні технології і методи навчання «Асоціативний кущ» (вихователь одним словом визначає тему,учні будують асоціацію); «Мікрофон»(говорять по черзі, не перебиваючи, не коментуючи). «Робота в парах» (сприяє розвитку навичок спілкування,уміння висловлюватися, уміння переконувати і вести дискусію) Робота в групах (слід використовувати тоді, коли необхідно розв'язати проблему , з якою важко впоратись індивідуально та коли одним з очікуваних результатів є набуття навичок роботи в команді). «Мозковий штурм» (лідер веде обговорення і забезпечує появу нових ідей,використовується досвід дітей). Ділова гра (розвиває сприймання, увагу, мислення, уяву, пам’ять) Нетрадиційні методи самопідготовки Проведення самопідготовки у вигляді різноманітних ігор – інтелектуальних, розвивальних, сюжетно-рольових ,використання для фізкультхвилинок рухливих ігор сприяють зацікавленості, роблять самопідготовку цікавим заняттям, а не нудною роботою. Розумова розминка Цікаві запитання з елементами ТВВЗ : «Буває – не буває», «Обери правильну відповідь», «Що трапиться, якщо…» Ігри «Чому це трапилося?», «Відгадай, про що запитали» Сюжетно-рольові ігри «Відбір у космонавти» , «Сам собі вихователь», «Ми знімаємо кіно» «Подорож Країною невиконаних уроків», «Академія наук», !Острів скарбів». Веселі математичні задачі. Вимоги до керівництва самопідготовкою Створення санітарно-гігієнічних умов у приміщенні, де учні працюють; - забезпечення необхідним навчальним приладдям; - забезпечення зворотного зв'язку, що дає інформацію про результати навчальної діяльності учнів; - формування в учнів навичок самостійної навчальної праці учнів; - надання своєчасної індивідуальної допомоги учням, які її потребують; - організація різних форм і видів занять; - формування навичок раціонального використання часу; - сприяння розвитку творчої ініціативи і кмітливості у вихованців; - використання засобів заохочення учнів, які можуть добре впоратися з виконанням домашніх завдань. Раціональне використання часу при підготовці домашніх завдань Сплануй порядок виконання завдань, спочатку виконуй завдання з важчих для тебе предметів; - упорядкуй своє робоче місце: зошити, підручники, письмове приладдя в тому порядку, в якому виконуватимеш завдання; - прибери зі столу все зайве; - роботу починай із повторення теоретичного матеріалу, згадай, як це пояснювали на уроці, визнач мету і послідовність роботи; - пиши не поспішаючи, чисто й охайно; - уважно перевір роботу, виправ помилки; - спочатку виконай завдання з одного предмета, потім берися до іншого; - виконуючи усні завдання,уважно прочитай їх, визнач основні поняття, прочитай удруге і намагайся переказати подумки; - після виконання домашніх завдань упорядкуй робоче місце.